Når du er turleder, er der mange hensyn at tage. Som beskrevet i simpel form i turledersitet, så er der typisk en sammenhæng mellem "kontrol", "udfordring" og "oplevelse". Som turleder, instruktør eller person med ledelses ansvar for en gruppe kajakroere kan det være svært at vide, hvilke beslutninger du skal tage for at ramme det rigtige mix.
I det følgende vil jeg prøve at give dig en indføring i et ramme-sæt der kan hjælpe dig til at kunne træffe de rigtige beslutninger i en konkret sammenhæng.
Jeg er optaget af den lederskabets multidimensionelle model, som den ramme jeg mener der kan bruges når vi er på vandet i kajaksammenhæng.
Vi kan være i forskellige "Situationer" når vi ror.
Der kan opstå tåge. Det kan være vinden blæser op. Du kan maske høre torden i det fjerne. Det er en helt usædvanlig smuk solskinsdag. Det er ved at blive mørkt og nogle af dine roere er blevet trætte og kolde. Du kan selv komme på en række andre situationer.
Afhængig af situationen kan der være forskellige nødvendige typer ledelsesadfærd der kommer i spil. Det handler typisk af hvilken grad af kontrol, som det er nødvendigt at du udøver.
En gruppe består af et mix af samlede erfaringer, foskellige personlighedstyper og færdighedsniveauer. Den "gruppe" som du leder på en kajaktur vil på baggrund af sammensætning have en foretrukket ledelsesadfærd.
En gruppe med få kompetencer har et større behov for en autoritær ledelsesstil, mens en gruppe med mange kompetencer typisk vil foretrække en mere inddragende og coachende ledelsesstil. Det gælder selvfølgelig ikke altid.
Du vil afhængig af din personlighed og dine erfaringer typisk have en foretrukket ledelsesadfærd. Denne adfærd kan spænde fra meget afslappet laissez faire til en militant kontrollerende ledelsespraksis. Du vil som personhave en preference for en bestemt type adfærd. Den adfærd du typisk falder tilbage på, når du kommer uden for din comfort zone.
Hvis der er overnestemmelse mellem gruppen foretrukne ledelsesadfærd, situationenes krævede adfærd og den adfærd du som leder derfor udøver, så vil det påvirke perfomace og gruppetilfredshed positivt. Hvis der der i mode er stor forskel på den adfærd der udøves og den adfærd en situation kræver eller den adfærd som gruppen foretrækker påvirkes negativt.
Den udøvede ledelsesadfærd skal derfor hele tiden justeres i forhold til hvordan perfomance og tilfredshed opleves i gruppen.