Når du påtager dg rollen som instruerende instruktør har det den fordel at du optræder som den der ved bedst. Du er den person der har det endelige svar på hvordan en færdighed skal udføres. I forhold til begyndere eller folk med dårligt fagligt niveau er det ofte hensigtsmæssigt at du påtager dig den instruerende rolle. De deltagere du underviser vil føle sig trykke, de vil have noget konkret at forholde sig til. Det er en metodik, der som regel kræver at du mestrer færdigheden bedre end de deltagere du instruerer.
Introduktion af øvelsen. Kort og præcist Hvad skal taget bruges til og hvad er formålet med at man skal lære det. En konkret situation.
Fremvisning af taget uden ord. Du kan med fordel angive hvornår demonstrationen starter og hvornår den er slutter. Lad deomnstration være rent visuel. Det vil sige at du IKKE taler undervejs.
Forklar hvad du gjorde.
Hvordan du udførte taget og hvad du opnåede ved at gøre som du gjorde.
Sæt en øvelse i gang.
Hvilke fokuspunkter vil du have folk til at fokusere på.
Lad kursisterne øve sig.
Lave en opsamling, hvor du evt. lader dine kursister komme til orde med hvad de oplevede ift. øvelsen.
Det giver et blik på hvordan de oplever at få instruktionen.