Ofte bruges begrebet læringstile om forskellige måder at lære på. I en pædagogisk sammenhæng arbejdes der mere med begrebet modaliteter som nok er en anelse mere præcist udtrykt. er du nysgerrig kan du selv dykke ned i forskellen mellem lærings modalitet og lærings stil.
I den sammenhæng vi i kajakverdenen bevæger os giver det god mening at bruge de tre læringsmodaliteter som Walter Burke Barbe har beskrevet og som går under forkortelsen VAK. Det er mundret og let at huske.
De tre modaliteter er:
Visuel modalitet
Auditiv modalitet
Kinæstetisk modalitet
I tabellen neden for, er det angivet hvilke typiske karakteristika de tre læringsmodaliteter har.
Det betyder at man lærer ved at bruge:
Visuel modalitet Kinæstetik modalitet Auditiv modalitet
Billeder Gestik Aktiv lytning
Former kropslig bevægelse Rytmik
Maleri Positionering i rum Toner
VAK er en god ramme at arbejde med når du planlægger din undervisning, fordi det giver dig mulighed for at sikre at din undervisning/formidling kan ramme modtagere med forskellige præferencer for ar lære.
På en workshop for ikke så lang tid siden var der deltagere der mente at stædighed måtte være en læringsstil. Svaret på dette og lignende relevante inputs er at det mere er i kategorien personlighedstræk sammen med utålmodighed m.fl.
For at skabe bevidsthed om de tre læringsstile kan du gøre følgende med en gruppe.
Inden vi går igang med at træne vores instruktør færdigheder i forhold til læringsstile. Gennemgår du VAK modaliteterne teoretisk.
Så udleverer du dokumentet nedenfor (egenvurdering) til gruppen og beder deltagerne udfylde arket. De skal udfylde det om sig selv.
Formålet med dette er at skabe et udgangspunkt for en refleksion senere.
Derefter går vi ud på vandet. Gruppen deles op i par, så man er sammen to og to. Du sætter først den ene til at undervise den anden i en teknisk færdighed de bør mestre på forskud. Giv dem et par minutters planlægningstid ikke meget mere. Formålet med at tidstresse den der skal undervise er at få vedkommende til at bruge sin præference og ikke sine tillærte færdigheder.
Efter endt session gentager vi øvelsen i de samme par med modsat rollefordeling.
Så går vi op på land og deltagerne får udleveret det næste dokument (makker vurdering). Når det er gjort beder du parrene om at sammenligne deres egenvurdering med den vurdering deres makker giver. Både i forhold til rollen som underviser/formidler og i rollen som den lærende person.
Øvelsen giver ofte anledning til AHA oplevelser hos kursisterne.